Karosta kā pastāvīga pilsētvide radās 19.gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā. 1890.gadā pēc Krievijas cara Aleksandra III pavēles uz ziemeļiem no Liepājas pilsētas sākās apjomīga cietokšņa un kara pilsētiņas celtniecība, un sākotnēji to nosauca par Imperatora Aleksandra III ostu.

Tikai Latvijas valsts neatkarības laikā šo vietu sāka dēvēt par Kara ostu. Aleksandra III osta bija pilnīgi autonoma apdzīvota vieta ar savu infrastruktūru, elektrisko spēkstaciju un ūdensapgādi, baznīcu un skolām. Padomju laikā Karosta bija slēgta teritorija, kas nebija pieejama pat Liepājas civiliedzīvotājiem. Liepājas Karosta, kas aizņem aptuveni trešdaļu pilsētas kopējās platības tās ziemeļu daļā, ir brīnumaina, paradoksāla un unikāla vieta ne tikai Latvijas, bet arī pasaules vēsturē un arhitektūrā. Vide šeit savdabīgi atspoguļo Krievijas militārās elegances un padomju militārisma mijiedarbību. Karosta šodien ir īpašs rajons. Tā vairs nav pilsētiņa armijai, bet uzskatāma par vienotu tūrisma objektu, kas iedvesmo radošus cilvēkus. Karostā no Liepājas centra var nokļūt ar autobusiem Nr.1,3, 4, 7, 8. Ar autobusiem Nr. 10, 11, 11A un 15 var aizbraukt līdz Oskara Kalpaka tiltam un, šķērsojot to ar kājām, nokļūt Karostā, vai ar maršruta taksometriem Nr.1,3.

Sv. Nikolaja pareizticīgo Jūras katedrāle

Katedrāles iela 7, Karosta, Liepāja

Katedrāle ir Karostas vizuālā un garīgā dominante. Baznīca projektēta un celta atbilstoši 17.gadsimta Krievijas pareizticīgo baznīcu stilam ar centrālo un četriem sānu kupoliem, kas simbolizē Dieva dēlu Kristu ar četriem apustuļiem.
Katedrāles celtniecība sākta 1901.gadā, un Krievijas cars Nikolajs II ar ģimeni un Sankt-Pēterburgas augstmaņiem piedalījās svinīgā katedrāles pamatakmens iesvētīšanas ceremonijā. Pirmais dievkalpojums un baznīcas iesvētīšana notika 1903.gadā. Arī tajā piedalījās Krievijas cars Nikolajs II ar ģimeni un galma personām. Sākoties I Pasaules karam, daudzus katedrāles priekšmetus evakuēja uz Krieviju, arī zvanus un ikonas. Palikušo izlaupīja vācu okupācijas armijas zaldāti. 20.gadsimta 30.gados dievnamu piemēroja Liepājas garnizona luterāņu draudzes vajadzībām. Izveidojot Liepājas Karostu kā slepenu, slēgtu teritoriju, PSRS okupācijas armijas karaspēks pēc II Pasaules kara šeit iekārtoja sporta zāli, matrožu un zaldātu kinoteātri un t.s. „sarkano stūrīti”. Lai kaut cik slāpētu lielisko akustiku un skatītāji varētu saprast skaņu filmas sižetu, tika aizbetonēta centrālā kupola joma.

Karostas cietums

Invalīdu iela 4, Karosta, Liepāja

+371 26369470, info@karostascietums.lv  www.karostascietums.lv
Liepājas Karostas garnizona cietums celts 20.gs. sākumā. Sākotnēji ēka bijusi paredzēta Karostas hospitāļa vajadzībām, tomēr kā hospitālis nekad nav izmantota. Kopš uzcelšanas tā kalpojusi par flotes matrožu un apakšvirsnieku īslaicīga disciplinārsoda vietu.
Jau 1905.gadā cietumā sodu izcieta 1905.gada revolūcijas notikumos iesaistījušies garnizona jūrnieki. Vieta pretī cietumam kļuvusi par brāļu kapiem daudziem ieslodzītajiem, kas tika nošauti turpat pie cietuma žoga. Visos laikos ēka kalpojusi kā virssardzes cietums – gan Padomju armijas, gan Latvijas armijas Jūras spēkiem. Pēdējie ieslodzītie atstājuši savas piezīmes uz cietuma kameras sienām vēl samērā nesen – 1997.gadā.
Šobrīd Karostas cietumā ir iespēja doties ekskursijā, izbaudīt realitātes izrādi „Aiz restēm”, kā arī asāku izjūtu cienītājiem – nakšņot cietuma kamerā. Karostas cietuma ēkā atrodas Karostas Apmeklētāju centrs, kas piedāvā informāciju par Karostu, gida pakalpojumus un dažādas aktivitātes. Tiem, kas vēlas apskatīt tuvāko apkārtni un izbaudīt Karostas valdzinājumu, tiek piedāvāta velosipēdu īre.

Oskara Kalpaka tilts

O. Kalpaka iela, Liepāja

Viens no visvecākajiem Liepājas un Latvijas metālkonstrukciju tiltiem, tehnikas piemineklis. Tilts projektēts pēc franču inženiera Aleksandra Gustava Eifela skices.
Tas veidots no divām identiskām izgriežamām fermām, kuras tiek pagrieztas par 90 grādiem katra uz savu pusi. Tilta izgriešana bija paredzēta ar elektromotoru vai vinčas palīdzību un aizņēma 4-5 minūtes. Savas pastāvēšanas laikā tilts vairākas reizes ir nopietni bojāts. 2006.gadā tilta ziemeļu daļu sabojāja zem Gruzijas karoga peldošais tankeris „Anna”. Pēc rekonstrukcijas Oskara Kalpaka tilts atkal darbojas. Vairākas reizes diennaktī tas tiek atvērts kuģu satiksmei.

Manēža

Zemgales iela, Karosta, Liepāja

Manēža celta 1903.-1904.gadā. Ēkai bijis viegls, kniedētu metāla konstrukciju un skārda ieseguma jumts. Lai milzīgo telpu izgaismotu, projektēti arkveida logi un jumta pārsegumā iemontētas stikla kārniņu joslas. Līdz I Pasaules karam manēžā svētdienās notikuši kavalērijas zirgu paraugdemonstrējumi un jātnieku veiklības sacensības. Darba dienās telpa izmantota matrožu fizkultūras – ģimnastikas – nodarbībām. Manēžā, kur varēja ietilpt vairāk kā 4000 cilvēku, tika rīkotas arī oficiālas pieņemšanas un goda maltītes garnizona matrožiem.

Ūdenstornis

Ģen.Baloža iela, Karosta, Liepāja

Ūdenstornis uzbūvēts 1905.gadā. Tas apgādāja ar ūdeni visu Karostas teritoriju. Vēl līdz šodienai saglabājušies vecie sūkņi no torņa būvēšanas laikiem. Ūdenstorni var apskatīt tikai no ārpuses.

Jūras pasta baložu stacija

Pulkveža Brieža iela 6, Karosta, Liepāja

Kā zināms, jau senatnē tika ievērota baložu brīnumainā orientācijas spēja. Ja to palaiž brīvībā, instinkts to allaž atved atpakaļ dzimtajā sprostā. Putnu priekšrocība ir pārvietošanās ātrums – ar labu ceļavēju tas sasniedz pat 100 kilometru stundā. Jaunāko laiku vēsturē baloži visvairāk izmantoti kara laikā, pat II Pasaules karā tie noderēja korespondences pārsūtīšanai.
Pasta baložu stacija celta 1899-1900. gadā, 450 pasta baložu turēšanai, taču laika gaitā tā vairākkārt pārbūvēta un tagad ir dzīvojamā ēka.

Baltijas valstu Ūdenslīdēju skola

Atmodas bulvāris 1, Karosta, Liepāja

Pie Kalpaka tilta jūras pusē atrodas Baltijas valstu Ūdenslīdēju skola, kas ir vienīgā Baltijā. Skola ir militāra iestāde un tajā apmāca kuģa ūdenslīdējus un ūdenslīdējus atmīnētājus.

Ziemeļu mols

Ziemeļu mols būvēts 19.gadsimta beigās. Šī hidrotehniskā būve ir ļoti svarīga Liepājas Jūras cietokšņa un Kara ostas kompleksa  sastāvdaļa. Mola kopgarums ir 1800 metri, platums – 7,35 metri. Mols ir iecienīta pastaigu vieta.

Ziemeļu forti

Jātnieku iela, Karosta, Liepāja

+371 26369470, info@karostascietums.lv   www.karostascietums.lv
Ziemeļu forti ir Liepājas cietokšņa sastāvdaļa. Cietoksnis tika būvēts 19.gadsimta beigās, 20.gadsimta sākumā, lai pasargātu Liepājas jūras kara bāzi iespējamā ienaidnieka uzbrukuma gadījumā. Nocietinājumu sistēma apjoza visu pilsētu.

-->